Fem dagars ficktest även kallad Five day pouch test

Dieten eller metoden är främst framtagen för de som är överviktsopererade för att ”återställa” sin operation. Egentligen är metoden en variant av LCHF nollning men denna dieten håller på i fem dagar, sen ska du vara ”återställd”

Med ordet ”återställd” menas att du är tillbaka till hur det var de den första tiden som nyopererad när din kropp och framförallt mage skickade ut signaler när du var mätt. Metoden är även till för att du ska få tillbaka kontrollen kring ditt ätande och som många viktopererade lätt gör att hamna tillbaka i sitt gamla matbeteende.

Det är lite som en re-start som många viktopererade behöver ibland.

Dieten är även bra för dig som funderar på en viktoperation och undrar hur det är att leva som viktopererad, då är denna dieten en utmärkt diet att testa på hur det är.

Dieten går ut på att du ska följa en mat plan under 5 dagar bestående av 2 dagar flytande protein kost, följd av en dag mjuk proteinkost och tillslut 2 dagar fast proteinkost.

Under dessa 5 dagar ska du dricka och äta max 2-3 dl per tillfälle och du får äta hur ofta du vill så du behöver inte gå hungrig.

På så sätt vänjer du både magen och huvudet vid att äta lite och ofta så som en viktopererad ska göra.

 

Dag 1 och 2 

De två första dagarna påminner mycket om den första tiden efter en viktoperation.

Kosten ska bestå av flytande proteiner så som buljong, soppor, proteinshakes. Du ska fokusera på ”reparera” din magsäcksficka. Som du ser nedan ska du äta lite och ofta där du varannan måltid intar vätska iform av vatten eller buljong. Självklart är kaffe och te tillåtet.

 

Proteinpulver, färdigblandad proteindryck, drick-kvarg, drick-youghurt etc SKA innehålla minst 15 gram protein och mindre än 5 gram kolhydrater per portion, ca 300 ml/30cl/3dl. Detta gör att måltidsersättning eller kostersättning som LCD/VLCD ex Modifast, Nutrilett, slanka, Herbalife eller liknande inte rekommenderas under Fem dagars ficktest! Du kan göra egen proteinshake eller smoothie och det finns några färdigblandade att köpa i affären, en är bl.a Lindvalls drick-kvarg som ligger precis på gränsen. Men tänk som sagt på att max 5 gram kolhydrater per portion. 

 

FRUKOST:

08:00; Proteinshake eller Smoothie, ca 2-3 dl

09:00; 2-3 dl vatten eller buljong.

10:00; Proteinshake eller Smoothie, ca 2-3 dl

11:00; 2-3 dl vatten eller buljong.

 

LUNCH:

12:00; Slätmixad varm soppa, ca 2-3 dl

13:00; 2-3 dl vatten eller buljong.

14:00; Proteinshake eller Smoothie, ca 2-3 dl

15:00; 2-3 dl vatten eller buljong.

16:00; Proteinshake eller Smoothie, ca 2-3 dl

17:00; 2-3 dl vatten eller buljong.

 

MIDDAG:

18:00; Slätmixad varm soppa, ca 2-3 dl

19:00; 2-3 dl vatten eller buljong.

20:00; Proteinshake eller Smoothie, ca 2-3 dl

21:00; 2-3 dl vatten eller buljong.

22:00; Proteinshake eller Smoothie, ca 2-3 dl

 

 

Dag 3

Under dag 3 får du börja tugga så smått och mjukt. Men enbart mjuk protein, vid varje måltid mäter du upp 2-3 dl mjuk protein som kan vara:

 

OST: mjuk, smält, mjukost, ricotta, keso, mozzarella, fetaost.

KÖTT: Malet eller mosade kött: nötkött, fläskkött, kyckling, kalkon, vilt.

FISK: Torsk, lax, hälleflundra etc.

SKALDJUR: Räkor, musslor, kräftor & krabba.

ÄGG: Lös eller hårdkokta, äggröra, pocherad, vändstekt, ägglåda.

BÖNOR: Mosade bönor eller Böndip

Tugga maten väl och så fort du känner dig mätt sluta ät även om du inte ätit upp allt. Undvik att dricka till måltiden.

Måltidschemat för dag 3 kan vara:

 

FRUKOST:

08:00; Mjukt Protein, ca 2-3 dl

09:00; 2-3 dl vatten, mjölk, mandelmjölk eller kokosdryck.

10:00; Mjukt Protein, ca 1-2 dl

11:00; 2-3 dl vatten, mjölk, mandelmjölk eller kokosdryck

LUNCH:

12:00; Mjukt Protein, ca 2-3 dl

13:00; 2-3 dl vatten, mjölk, mandelmjölk eller kokosdryck

14:00; Mjukt Protein, ca 1-2 dl

15:00; 2-3 dl vatten, mjölk, mandelmjölk eller kokosdryck

16:00; Mjukt Protein, ca 1-2 dl

17:00; 2-3 dl vatten, mjölk, mandelmjölk eller kokosdryck

MIDDAG:

18:00; Mjukt Protein, ca 2-3 dl

19:00; 2-3 dl vatten, mjölk, mandelmjölk eller kokosdryck

20:00; Mjukt Protein, ca 1-2 dl

21:00; 2-3 dl vatten, mjölk, mandelmjölk eller kokosdryck

22:00; Mjukt Protein, ca 1-2 dl

 

Dag 4

Dag 4 brukar den vanliga kolhydratscykeln vara bruten och det är nu dags för att börja äta mer fast protein. Viktigt att du tar god tid på dig när du äter och tuggar maten noga.

Likt med dag 3 är det 2-3 dl fast protein som gäller vid varje måltid.

 

Förslag på fast protein är:

SOPPA: Soppor (grädde eller buljong-baserade, såsom grädde broccoli, kyckling, kött, grönsak)

MJÖLK: standardmjölk eller torrt mjölkpulver

YOGHURT, KVARG Vanlig, smaksatt, i smoothies, eller fryst

OST: mjuk, smält, mjukost, ricotta, keso, mozzarella, fetaost.

KÖTT: Malet eller mosade kött: nötkött, fläskkött, kyckling, kalkon, vilt.

FISK: Torsk, lax, hälleflundra etc.

SKALDJUR: Räkor, musslor, kräftor & krabba.

ÄGG: Lös eller hårdkokta, äggröra, pocherad, vändstekt, ägglåda.

BÖNOR: Mosade bönor eller Böndip.

 

Viktigt att tillägga, drick inte till maten utan drick helst 30 minuter innan och efter maten. Detta är för att då stannar maten längre i magsäcken och näringen tas bättre upp i tarmen.

 

Måltider för dag 4 kan vara:

FRUKOST:

08:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

09:00; 2-3 dl vatten

10:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

11:00; 2-3 dl vatten

LUNCH:

12:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

13:00; 2-3 dl vatten

14:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

15:00; 2-3 dl vatten

16:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

17:00; 2-3 dl vatten

MIDDAG:

18:00; Fast Protein, ca ca 1,5-3 dl

19:00; 2-3 dl vatten

20:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

21:00; 2-3 dl vatten

22:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

 

Dag 5:

Du har nu kommit till sista dagen och det är även denna dag en fast protein dag.

Tillskillnad från dag 4 får du nu lägga till lite grönsaker vid varje måltid. Kom ihåg att tugga maten väl och ät långsamt.

 

Måltidsförslag för dag 5 är:

FRUKOST:

08:00; Protein, ca 1-3 dl (kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur eller vegetabiliskt)

lägg till lite grönsaker, broccoli, blomkål, brysselkål vitkål och fett, avokado, nötter, fullfeta mejeriprodukter, smör, rapsolja och kokosolja eller kokosolja. Sluta ät när du känner dig mätt.

09:00; 2-3 dl vatten

10:00; Mellanmål, Protein, ca 1-2 dl

11:00; 2-3 dl vatten

 

LUNCH:

12:00;  Protein, ca 1-3 dl (kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur eller vegetabiliskt)

lägg till lite grönsaker, broccoli, blomkål, brysselkål vitkål och fett, avokado, nötter, fullfeta mejeriprodukter, smör, rapsolja och kokosolja eller kokosolja. Sluta ät när du känner dig mätt.

13:00; 2-3 dl vatten

14:00; Mellanmål, Protein, ca 1-2 dl

15:00; 2-3 dl vatten

16:00; Mellanmål, Protein, ca 1-2 dl

17:00; 2-3 dl vatten

 

MIDDAG:

18:00;  Protein, ca 1-3 dl (kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur eller vegetabiliskt lägg till lite grönsaker, broccoli, blomkål, brysselkål vitkål och fett, avokado, nötter, fullfeta mejeriprodukter, smör, rapsolja och kokosolja eller kokosolja. Sluta ät när du känner dig mätt.

19:00; 2-3 dl vatten

20:00; Mellanmål, Protein, ca 1-2 dl

21:00; 2-3 dl vatten

22:00; Mellanmål, Protein, ca 1-2 dl

 

Mellanmål: ca 1-2 dl protein. Ägg, ost, rökt eller kokt skinka, eller annat animaliskt pålägg, keso eller mozzarella. Yoghurt med bär, hallon blåbär, jordgubbar. Proteindrink. Proteinbar proteinsmoothies. Gärna minst 15g proteiner och högst 5g kolhydrater per portion.

 

Du kan när som upprepa denna dieten när du känner att du hamnat utanför banan. Men försök att hålla dig till en kost bestående av proteiner och bra fetter och långsamma kolhydrater. Ät lite mellan 1,5-3 dl per måltid och drick ofta. Du bör äta mellan 5-8 gånger per dag.

 

0 inlägg refererar till eller kommenterar denna artikel.

Om webbplatsen

Dieter.nu är en webbplats för dig som vill leva ett hälsosamt liv.

Kontakta oss

Om du vill ha kontakt med oss kan du maila oss på....

Cookies

Vi använder oss av cookies för statistik och för inloggning. Ingen personlig information sparas i cookien.