Vänd Höstdepp till höstpepp

Det är först och främst viktigt att våga känna efter när signalerna kommer för en depression och vara lyhörda på dem.

Några signaler kan vara:

  • Att du känner ett behov av att sova mer, du känner dig tröttare än vanligt.
  • Du har svårare att koncentrera dig på jobbet eller i skolan, svårt att behålla fokus och tankarna hamnar på helt andra saker.
  • Du känner ett större sötsug än tidigare, detta är vanligt förekommande under hösten då ens sötsug och sug efter kolhydrater ökar då det hänger ihop med trötthet, stress och depression.  Kolhydrater har en lugnande effekt på kroppen därför är det många som känner ett större behov av kolhydrater när man är stressad eller trött.
  • Du har svårt att strukturera och hitta glädjen i vardagen men även på helgen. Alla måste som tidigare var lätthanterliga känns nu väldigt jobba och hänger över en.

 

Hur kan vi då vända Höstdepp till Höstpepp?

Det första du måste göra är att acceptera att höstdeppen existerar, det är inte lönt att lura kroppen att denna hösten kommer den inte att komma.

  • Lyssna på kroppens signaler och tillåt dig att vila mer när du behöver det. Försök planera in tid för att vila en extra stund när du känner att du behöver det.  Planerar du in det tar du bort stressen och pressen du kan känna över att behöva vila.
  • Planera in och strukturera upp så du fortsätter med din motion. Motionerar du inte regelbundet idag planera in det i din kalender. Det kan vara enkla korta promenader på väg till jobbet, på lunchrasten eller efter jobbet när barnen har sina aktiviteter. Motion är bra vid depression och stress. Men framförallt bibehåller du en struktur och planering i din vardag. Unna dig detta i din vardag.
  • Skriv ner 3 saker du ser framemot varje dag, när du vaknar varje morgon skriv ner 3 saker du ser framemot under dagen. Det behöver inte vara stora händelser eller något sådant. Utan kanske bara ett telefonsamtal, en tv-serie, en långpromenad med kompisen osv.
  • Försök leta ljus. Det låter väldigt flummigt men våra kroppar mår bra av ljus och då av dagsljuset. Sitter vi inne hela dagen på jobbet får vi begränsat med ljus då det mörknar fortare på kvällen. Försök att ta dig ut någon gång under arbetsdagens raster. Det räcker egentligen med en 15 minuters promenad på lunchen eller på eftermiddagsrasten.
  • Planera in aktiviteter under hösten som du kan se framemot, middag med familj och vänner, biobesök, promenad i skogen eller vid havet, en resa eller upplevelse. Eller varför inte planera in en heldag i sängen med din favoritserie. Hitta glädjen i hösten och plocka fram det positiva med hösten. Alla goda grytor eller middagar du kan laga med vänner och familj. Få tid till att måla den tavlan du inte gett dig tid till när solen tittat fram i sommar.
  • Se hösten som något positivt med alla fina färger i vår natur och alla mysiga höstkvällar inomhus med levande ljus som vi ibland under våren och sommaren kan sakna och längta till.

 

Försök njut av hösten och hitta det positiva med hösten.

 

1 inlägg refererar till eller kommenterar denna artikel.

Om webbplatsen

Dieter.nu är en webbplats för dig som vill leva ett hälsosamt liv.

Kontakta oss

Om du vill ha kontakt med oss kan du maila oss på....

Cookies

Vi använder oss av cookies för statistik och för inloggning. Ingen personlig information sparas i cookien.